F

Fotbolldirekt

för 1 månad sedan

PÅ FD: Djurgården jagar hög publiksiffra mot Blåvitt

Djurgården kraftsamlar inför nästa hemmamatch, den 31 oktober mot IFK Göteborg. En tyngre säsong på publiksidan från Djurgården i år – efter derbyt mot AIK helgen så ligger publiksnittet på 12 672, jämfört med fjolåret som var ett av Djurgårdens bästa år någonsin – 16 240 i hemmasnitt då.

Nu satsar man med en kampanj, som rullade ut under måndagskvällen. Den består bland annat av ett antal filmer där supportrar till Blåränderna berättar vem det var som gjorde att de blev djurgårdare från första början. Syftet är att minnas och framförallt hylla ”Djurgårdsarvet”, som också är namnet på kampanjen.

Djurgården fick stor respons efter ett Instagram-inlägg där man ställde frågan ”Vem var det som gjorde dig till Djurgårdare?” och det har nu lett till #djurgårdsarvet, inför hemmamatchen mot IFK Göteborg.

Till matchen mot Blåvitt så har Djurgården avsatt två hela sektioner på Tele2 Arena, där man kan ta med sig någon. Där är tanken att man antingen ska kunna hylla sitt eget arv eller föra det vidare till en närstående. Tar man med sig en kompis får man dessutom halva priset.

En av de medverkande i kampanjen djurgårdsprofilen Gustave Lund mer känd som Gurra G i Just D. En video med Gurra och hans pappa har släppts (se filmen längst ned i artikeln) och fler kommer att släppas den närmaste tiden.

– När klubben kallar är det självklart att man ställer upp. Sedan vill jag såklart tacka farsan också, han är ju så stolt över klubben och att vara Djurgårdare, precis som jag. Jag tycker det är ett fint sätt att betala tillbaka till honom för alla minnen jag fått uppleva som Djurgårdare! Säger Gurra G till Djurgårdens hemsida.

Kampanjen går nu i sociala medier, där många djurgårdare lagt ut sina egna historier om hur kärleken till klubben väcktes.

Daniel Bergström, som i somras anställdes som ansvarig för media och marknad hos Djurgården, berättar om hur idén föddes.

Bergström har en bakgrund som art director och kreativ chef på Peak Performance. Och han har även innan han blev anställd legat bakom en uppmärksammad Djurgården-kampanj 2015, med t-shirts i samband med kampanjen ”Stockholms stolthet”.

– Vi satt på kansliet och snackade om det, varför man blir djurgårdare. Alla har olika ingångsvärden, det kan vara klassiska spelare, tröjfärgerna, en massa olika anledningar. Eftersom vi själva hade så många olika historier så testade vi att skicka ut frågan på Djurgårdens Instagram, och det fick en väldig respons, säger Bergström till FD och fortsätter:

– Och det verkar vara på samma sätt som för oss för alla andra djurgårdare därute också. Det finns så många historier, vitt skilda anledningar till att alla har blivit djurgårdare. Så det började där egentligen. Det är en kampanj som är gjord tillsammans med supportrarna, så det känns väldigt bra.

Det kan också bli så att man tar kampanjen vidare bortom Blåvittmatchen:

– Nu är den riktad mot IFK Göteborg-matchen, men det känns som något vi kan göra vidare också. En rolig grej som vi kommer spinna vidare på. Nästa steg kanske blir att vända sig till alla djurgårdare i den här generationen och hur de vill föra arvet vidare till nästa generation.

Peder Venseth – Anton Zetterman

 

Läs hela artiklen på Fotbolldirekt