En ett år gammal kampanjidé

En ett år gammal kampanjidé

Jag vill dela med mig av ett idé jag skickade till DIF för ett drygt år sedan (9:e sept 2016). Jag skrev inget om det då på bloggen för jag hoppades att DIF skulle nappa på idén. Med lite brainstor…

Jag vill dela med mig av ett idé jag skickade till DIF för ett drygt år sedan (9:e sept 2016). Jag skrev inget om det då på bloggen för jag hoppades att DIF skulle nappa på idén. Med lite brainstorming och finslipning så tror jag att den hade kunnat bli riktigt bra, och dessutom blivit en kampanj som lever hela säsongen och inte bara inför premiären. Nu blev det inget av det, men jag vill ändå dela med mig av idéerna med en förhoppning om att det kan väcka tankar och engagemang hos er andra, som i slutändan kan gynna DIF på något sätt…

”Hej igen! 

Jag har tidigare mailat med er angående att vi borde organisera Djurgårdsfamiljen på gräsrotsnivå via lokala facebook-grupper, och göra detta i samband med säsongsstarten 2017. Nu har jag en nästan färdig idé som jag vill dela med mig av. 

Detta skulle bli en fortsättning på Stockholms Stolthet kampanjen med syftet att: 

– Organisera alla djurgårdare på lokal nivå i facebookgrupper i stil med ”Djurgårdsfamiljen Haninge”. Detta är något vi ändå borde göra, för att alla djurgårdare där ute framöver ska kunna hjälpas åt att haussa matcher, men även den sociala biten. Att hitta nya vänner, hitta folk att gå på matcher med och att åka på bortamatcher med, etc. Ni på DIF kan säkert använda dessa grupper på olika sätt framöver också. (Viktigt också att det är Facebook-grupper där folk kan diskutera, inte en ”Facebook-sida” som ju mer är envägskommunikation..). 

– Alla matcher exkl. derbyn får ett geografiskt tema, där man via de nystartade facebookgrupperna sprider gratisbiljetter (till barn och ungdomar) och biljetterbjudanden (till vuxna) för det specifika området. Biljetterna ska gå till Norra övre, med målsättning att fylla hela Norra övre varje match. Jag tror det blir lättare att hålla fokus på gratisbiljettsutdelningen om man fokuserar på ett geografiskt område (och endast en match istället för ”jämnt” för att inte urgröpa värdet i biljetter/säsongsbiljetter). 

Dels kan man gå ut på sociala medier och berätta att för just den här matchen får skolor/föreningar gratisbiljetter. Man kanske måste fylla i sin e-mailadress på nån kampanjsida ni skapar för att få biljetterna, då kan ni även fylla på ert CRM system med mailadresser. 

Sedan blir det väldigt tacksamt PR-mässigt att ni riktar er till ett område i taget. Det blir ju givet att bearbeta de olika lokaltidningarna för att få en artikel om matchen. Om alla skolor/föreningar på Kungsholmen får gå gratis på en match kan man ju tycka att Mitt i Kungsholmen borde vara intresserade att skriva om detta. Proaktiv PR helt enkelt. 

Rent praktiskt skulle man kunna göra såhär: 

– Ni skapar Facebook-grupper för Stockholms kommuns 14 stadsdelsområden samt för Stockholms läns 26 kommuner. Ni uppmanar djurgårdare att gå med i deras lokalgrupp. Ni skapar en kampanjsida där man kan följa vilka grupper som har flest medlemmar, och självklart borde det finnas olika priser för de som lyckas bäst. 

– Ni informerar om att alla geografiska områden kommer att få en egen ”match” under säsongen, och att ni då kommer gå ut med mer info på respektive facebook-sida med olika erbjudanden och gratisbiljetter. En bra motivation att gå med i gruppen helt enkelt om man är djurgårdare. 

Jag tittade lite snabbt på de geografiska område och det här skulle kunna vara ett tänkbart upplägg för våra 13 hemmamatcher (exkl derbyn) nästa säsong, som ni ser har jag slagit ihop kommuner och stadsdelar så att ”alla” i Stockholms Län utom Solna och Södertälje får en egen match. Detta är ju bara ett exempel, ni skulle ju självklart kunna dela upp det här helt på eget bevåg. 

Vad tycker ni? Spontan feedback?”

Annonser

Share this:

Gilla

Gilla Laddar...